PDA

View Full Version : for dutch webmasters

pantyzilla
10-20-2001, 05:00 AM
hoe regelen jullie het met de belastingsdienst?

Groovy
10-20-2001, 05:06 AM
geen idee, ik lever mijn checks in, en ik zie dan wel weer verder, maar ik zou het wel allemaal in het engels houden hier, ook al richt je je tegen de nl'ers.

McMike
10-20-2001, 05:24 AM
Wij geven alles gewoon op zoals het hoort!

Al zegt onze accountant dat het niet hoeft. (zolang de belastingdienst er niet achterkomt ;) )

Maar we nemen het zekere voor het onzekere omdat we een bedrijf zijn dat niet alleen zaken via internet doet en we vinden dat je niet voor niets belasting betaald.
Voor prive inkomsten kan je het als "hobby inkomsten" beschouwen, hierover hoef je geen belasting te betalen. (handig als je een "arme" student bent)

McMike

Groovy
10-20-2001, 07:16 AM
voor mij is het dan wel gewoon wat prive, idd zeer handig als je student bent.

als je iets van een bedrijfje hebt zou ik het wel degelijk aanmelden, beter belasting betalen dan helemaal kunnen stoppen als ze je pakken.

battuss
10-20-2001, 09:06 AM
Ik zou maar oppasses in nederland met niet betalen. Als je de lul bent ben je ook gelijk goed de lul. Ik zou geen risico's lopen tenzij de echt goede oplossingen hebt.

smut pimp
10-20-2001, 09:57 AM
zorg in ieder geval dat je een soort van boekhouding hebt. Print alle betalingen uit en bewaar je cc statement en je bank afschriften met de gestorte berdagen en inwissel kosten.

Alles wat je koopt voor je business kan je aftrekken dus ook eventuele prive lidmaatschappen (uit het verleden), content, software, etc. Ook kan je waarschijnlijk je computer in 3 jaar afschrijven (deel het aankoop bedrag door 3 en trek dit bedrag 3 keer van je jaarinkomsten af)

Als de belastingdiest schattingen voor je gaat maken (als je geen boekhouding hebt) ben je behoorlijk de lul. Zorg dat je wat infos klaar hebt liggen, dan kan je altijd nog beweren dat je wel van plan was om te gaan betalen maar nog niet precies wist hoe je dat het best kon doen.

Zolang je niet veel winst maakt is het niet echt noodzakelijk dat je alles al bij de belastingdiest aangeeft. Als je rond de f1000 WINST gaat draaien per maand is het wel verstandig om de belastingdiest 'ns te bellen.

Als starter heb je een belastingvrije voet van +/- 11000 gulden per jaar. Ook heb je een BTW vrijstelling van meer dan 1200 per jaar (ontvangen btw min betaalde btw).

Als je onder deze bedragen blijft hoef je, je nog niet echt druk te maken over de belasting dienst.

Cheques boven de 10.000 gulden geld een andere registratie procedure dan voor kleinere cheques onthoud dat :-)

battuss
10-20-2001, 11:13 AM
Maar als je geld uit het buitenland komt heb je geen last van BTW betalingen. En je zegt een computer kun je aftrekken in 3 jaar. Is dat zo voor alle kosten die je maakt? Dus de maandelijkse server kosten, content, etc?
Als dat allemaal in 3en gedeeld moet worden heb je een lekker rotzooitje na 2 of 3 jaar. Dat word toch compleet onoverzichtelijk?

McMike
10-20-2001, 11:54 AM
Ja, en daar hebben ze accountants voor uitgevonden! Die maken mooie jaarverslagen voor je en vullen je belasting formulieren in.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Afschrijven gaat overigens over 5 jaar.

smut pimp
10-20-2001, 12:22 PM
Het afschrijven van investeringen is verschillend afhankelijk van de investering. Voor computers en dergelijke geld over het algemeen een termijn van 3 jaar.

Voor kosten zoals hosting geld geen afschrijving. Deze diensten en producten worden direct opgebruikt en kunnen ook direct als kosten geboekt worden.

Zaken die je voor een langere termijn gebruikt en die veel geld kosten mag je over een langere periode afschrijven. Dit is meestal afhankelijk van hoe lang iets gebruikt kan worden voor een bedrijf.

Als je bijvoorbeeld content koopt voor f1000.- (minimum bedrag van een investering om voor afschrijven in aanmerking te komen) kan je dit over een periode van 5 jaar afschrijven omdat je het kan hergebruiken.

Een leuke tip voor iedereen die dit jaar verlies heeft geleden maar volgend jaar winst hoopt te gaan maken is dat je de verliezen van dit jaar kan verrekenen met de winst van volgend jaar. Maak dus voor de zekerhijd een kleine eenvoudige boekhouding.

battuss
10-20-2001, 12:43 PM
Originally posted by smut pimp:
<STRONG>
Als je bijvoorbeeld content koopt voor f1000.- (minimum bedrag van een investering om voor afschrijven in aanmerking te komen) kan je dit over een periode van 5 jaar afschrijven omdat je het kan hergebruiken.
</STRONG>

Hmm ik koop heel veel content op het moment voor nm nieuwe site maar dit is bij verschillende providers. van 100 gulden tot boven de 1000 per keer. Je gaat me toch niet vertellen dat ik die 10 keer dat ik een 100$ set koop ik het niet kan afschrijven?
Zelfde met hosting. Nu heb ik een server boven de 1000 gulden maar ik heb maanden beneden de 1000 gulden gezeten per maand for mn server. Dit moet ik toch allemaal kunnen aftrekken?

battuss
10-20-2001, 12:44 PM
Enig idee wat een accountant ongeveer kost om mn hele belasting opgave van het afgelopen jaar in 1 keer te doen?
En zelfs dat moet ik toch ook kunnen aftrekken?

smut pimp
10-20-2001, 01:08 PM
Als je alle inkomsten en uitgaven overzichtelijk kan aanleveren(is makkelijk want je hebt cc statements en bankafschriften) zal het je +/- 1000,- kosten en dat mag je ook aftrekken van de belasting. Meestal verdient een administrateur z'n geld zelf trug. Je kan ook een boekhoud programmatje van davilex kopen voor een paar honderd piek en het zelf doen.

Alle kosten voor je bedrijfsuitvoering zijn aftrekbaar. Zelfs de biertjes die je voor mij hebt betaald op de webmaster meeting ;-)
Als je maar bonnetjes hebt.

battuss
10-20-2001, 01:20 PM
Oh ja? Als ik naar vegas ga, de convention kan ik dat dan ook aftrekken?
Zo word een rondje geven nog interessant :)

McMike
10-20-2001, 01:54 PM
Dat valt natuurlijk onder "zakenreis" ;)
Wel zorgen dat je al je bonnetjes bewaard!

Ook aankopen onder 1000 gulden vallen onder bedrijfskosten en kun je aftrekken van je winst= minder belasting betalen.

Veel verstand heb ik er niet van, dat doen onze accountants, en die willen VEEL bonnen zien, dus regelmatig een "zakendineetje" is altijd goed! en computer spullen op de zaak kopen scheelt je ook aardig wat aan BTW. Dat is geloof ik wel afhankelijk van waaronder je bedrijf staat ingeschreven. Dus veel computerspullen kopen als je zegt dat je een kledingzaak hebt, daar trappen ze niet in.
Je mag geloof ik ook voor 750 gulden per jaar een bedrijfsfeestje geven, volledig aftrekbaar. En die telefoon heb je natuurlijk ook alleen maar voor zaken gesprekken en je internet verbinding is alleen maar om mee te werken!! Dat voer je dus mooi allemaal op :)

Wat dat betreft is nederland een goed land voor ondernemers.

battuss
10-20-2001, 02:10 PM
Moet ik nog oppassen met een accountant nemen? Zijn er te dure of zelfs te goedkope?
En kan zo'n gast je tips geven over hoe met je geld om te gaan, op welke bank te storten, etc? Of doet ie puur en alleen je belasting zaken?

battuss
10-20-2001, 02:14 PM
Ik ben een bedrijf, heb mn eigen BTW nr maar sta niet ingeschreven bij de kvk.
Hier schijnt nogal wat verwarring over te bestaan. Ik ben bij de kvk en belasting geweest en die hebben mij allebei verteld dat inschrijving bij de kvk niet noodzakelijk is. Maar veel mensen vinden dit toch maar raar. Weten jullie hier meer van? Is er een voordeel om bij de kvk ingeschreven te staan?

McMike
10-20-2001, 02:33 PM
Dat is geloof ik alleen maar als je als enige in je bedrijf werkt.
Zodra er meer mensen in werken moet je wel ingeschreven staan bij de kvk en wordt je een vof of bv als je genoeg geld hebt en verdiend.
Dit weet ik niet zeker, maar ik heb wel vaker gehoord dat winkels geen vof zijn. Dat zijn alleen maar eenmans winkels. Dus ik weet niet of het bij jou ook zoiets is.

Ik denk dat je moet zoeken naar een accountant met enige status en met meerdere mensen in dienst en in iedergeval een kantoorpand. Dus niet ome willem van driehoog die bij klust.

Onze accountants kosten enkele duizenden guldens per jaar en die doen dan zowel prive als onze zakelijke belasting aanslagen. (4 bv's)

Veel geld, maar ik moet er niet aan denken om het zelf te doen :)

ragnar
10-20-2001, 02:47 PM
het enige voordeel dat ik kan bedenken als je bij de kvk staat ingeschreven is dat je wordt opgenomen in het handels register en volgens hun is dat de meest betrouwbare source voor gegevens ove een bedrijf

Volgens mij is het zo dat je moet zijn ingeschreven bij de kvk anders heb je simpelweg geen officieel bedrijf en sta je niet in het handelsregister dus kan je je eigen ook niet opgeven als bedrijf bij de belastingdienst, een btw nummer heb je eingelijk alleen nodig als je een grote omzet draait anders kan je het net zo goed laten zitten en dan hoef je ook niet met btw te rekenen alleen maar over je inkomsten wat een hoop gezeik en tijd scheelt

ragnar
10-20-2001, 02:51 PM
een andere optie is om een buitelandse bank te nemen daar kan je vaak al voor $600 een rekening openen waarbij je een visa card krijgt zodat je gewon lekker geld kunt opnemen in NL

battuss
10-20-2001, 03:03 PM
Ragnar, ik ben wel een bedrijf ondanks dat in niet bij kvk ben ingeschreven.
Mike en pimp, bedankt voor de hulp.
Ome willem van 3 hoog LOL!

shucash
10-20-2001, 09:30 PM
God Bless America. ;)

heh, I could be such a dick.
Shu